Jumaat, 30 September 2016

Cara Cari Kerja Guna LinkedIn

Assalamualaikum semua. Pernah dengar tak laman social LinkedIn? LinkedIn ni tak sefamous facebook tapi fungsinya lebih kurang. Facebook kita guna untuk cari kawan lama, pos gambar,video. Facebook ni lebih kurang untuk hiburan la dan business. LinkedIn pulak adalah social media untuk professionals. LinkedIn ni untuk kita cari kerja, showcase pengalaman kita, apa projek kita buat dan sebar kerja kosong. LinkedIn tempat kita jadi professional. So macam mana nak cari kerja guna LinkedIn?


  1. Daftar untuk LinkedIn. Gunakan email professional. Janganlah guna email boyluvgirl@yahoo.com. Jangan sebab nanti recruiter akan tengok dan reject anda sebab anda menunjukkan diri anda tak matang. Gunakan email menggunakan nama penuh. Contoh : jamesahmad@gmail.com Nampak professional..
  2. Lepas dah daftar, lengkapkan profile anda. Penting sangat sebab profile anda umpama resume/CV anda yang kedua. Gunakan gambar yang professional. Saya lebih sarankan anda ambil gambar professional dekat studio. Elakkan guna gambar pergi makan, atau kahwin. Orang selalu guna gambar passport tapi nampak macam budak-budak baru nak cari kerja. 
  3. Lengkapkan bahagian pengalaman kerja dengan selengkapnya. Ni penting. Tulis semua pengalaman kerja anda termasuk masa kerja time cuti semester. Tak kisahlah anda kerja sebagai sales promoter ke, cashier ke. Letak je. Sebab ini menunjukkan anda seorang yang bekerja keras dan mempunyai pengalaman kerja. Tulis apa yang anda buat contohnya tulis responsibilities anda. 
  4. Tulis pengalaman anda membuat kerja sukarelawan, dan semua bahagian yang lain. Makin lengkap profile anda, makin besar peluang anda untuk dapat kerja. InsyaAllah.
  5. Lepas dah lengkapkan profile, add kawan-kawan universiti, matriks, sekolah rendah,sekolah menengah. Sebab makin ramai networking anda, makin banyak informasi kerja kosong yang anda dapat.
  6. Sebaiknya connection anda melebihi 50. Sebab bila lebih 50 connections, anda akan dapat level all-star oleh LinkedIn. Bila anda berada di level All-Star, profile anda akan melonjak ke atas dalam carian google atau dalam LinkedIn sendiri.
  7. Finally, anda boleh cari kerja dengan menggunakan tab job dalam LinkedIn. LinkedIn akan suggest kerja yang sesuai untuk anda tapi anda boleh cari dengan tulis dalam search box dan pilih job search.
Tips Cari Kerja Guna LinkedIn
  1. Add budak-budak baru graduate atau profile yang tulis seeking new job atau seeking new oppurtunities. Bila anda add mereka, selalunya akan muncul pos-pos dari orang yang cari kerja. Selalunya HR akan pos kerja kosong dalam status mereka, dan budak-budak baru graduate selalu akan like status mereka. Di sini kita boleh ambil peluang untuk cari kerja.
  2. Add HR syarikat-syarikat yang anda nak kerja. Anda boleh search HR dalam kotak carian.
  3. Add recruiters. Recruiters ni selalunya akan ambil resume anda, dan sekiranya mereka berminat dengan anda, mereka akan hubungi anda. 
Itu saja yang saya boleh share. Jom lah buat LinkedIn. Sangat bermanfaat untuk pencari kerja dan bila dah bekerja anda boleh share pengalaman kerja anda. 

1 ulasan:

  1. Thanks kak atas petua ni... tapi bukan senang juga nak dapatkan kerja dari platform ni.

    BalasPadam