Rabu, 31 Ogos 2016

Kenapa Pilih Pakej Perkahwinan?

Assalamualaikum. Antara pakej katering all-inclusive dengan diy sendiri mana yang lebih baik? Family Dian ambil pakej yang ada macam-macam servis dan kalau nak buat sendiri semuanya agak sukar. Bagi keluarga Dian, ini kenduri kahwin pertama jadi pengalaman handle kenduri kahwin tu zero. Nervous jugak sebab first time kan? Tapi jom kita tengok kenapa Dian pilih pakej perkahwinan.


  1. Alasan pertama, tak nak menyusahkan orang lain. Ye la, kalau buat semuanya sendiri, memang kita akan memerlukan pertolongan saudara mara terdekat kita. Kita kena mintak tolong orang buatkan doorgift, siapkan pelamin, masak makanan, buat air, tambah lauk. Memang susah la. Lagi-lagi saudara mara duduk berjauhan dari kita. Zaman dulu senang sebab masing-masing kerja sendiri dan masa agak flexible. Sekarang, semua orang ada kerja dan agak sibuk menguruskan hidup masing-masing. Jadi Dian nak diorang datang kenduri dan enjoy. Tak payah buat kerja. Kita sembang-sembang, makan dan berseronok. Tak ada yang kena masam muka.
  2. Bila pilih pakej, pihak katering yang akan menguruskan semuanya. Macam pelamin, meja makan, hiasan, pakaian pengantin, makeup,pa system dan dewan. Jadi kita tak perlu nak buat call untuk uruskan satu satu. Kalau tak pakai pakej, kena cari sendiri dewan, cari sendiri hiasan, cari sendiri makeup artist, cari sendiri baju. So agak leceh. Takut-takut tertinggal benda penting. Nauzubillah! Pakej ni agak memberi kesenangan bagi kita.
  3. Anda tak kalut untuk buat persediaan perkahwinan. Seriously. Macam pakej yang Dian pilih ni, dua bulan sebelum kahwin baru pilih baju, confirmkan makanan minuman. Kalau buat sendiri, 8 bulan sebelum perkahwinan dah kena pilih kain, tempah baju dan buat fitting. 
  4. Dari segi perbelanjaan, Dian rasa bila buat sendiri, kos tersembunyi lebih banyak. Bayangkan bila semua harga asing-asing. Meja kerusi asing, dewan asing, makeup asing, baju asing, pelamin asing, makanan dan minuman asing. Kena sewa PA asing. Bila kira-kira, baik ambil pakej.Lebih menjimatkan. 
  5. Pakej kahwin ada coordinator majlis perkahwinan. Pakej yang Dian ambil, dia ada coordinator. Jadi dia akan aturkan majlis kita supaya berjalan lancar. Tak perlu lah mak ayah kita yang kalut buat tu buat ni dalam satu masa. 
Jadi kesimpulannya, ambil pakej ni mendamaikan jiwa yang serabut. InsyaAllah. Dian nak bagi orang yang datang kenduri Dian berasa tenang dan tak terbeban dengan hal-hal yang lain. Just datang enjoy, sembang dan tak perlu buat kerja. InsyaAllah. Harap awak yang baca ni doakan Dian ya.


1 ulasan: