Khamis, 23 Jun 2016

Final Year Project (FYP) : Cara Pilih Tajuk FYP

Assalamualaikum. Selamat bercuti kepada semua student universiti dalam Malaysia. Sekarang bulan Jun. So student-student third year akan menjalani latihan industri atau kata biasanya ialah praktikal selama tiga bulan untuk degree dan 6 bulan untuk diploma. Biasanya time ni bakal-bakal student fourth year akan dapat tajuk final year project atau tengah pilih tajuk FYP. Bagi yang tengah pilih tajuk, DK sarankan pilih supervisor bukan pilih tajuk. Haha. Sebab apa, kalau pilih tajuk tapi supervisor tak sesuai, kemungkinan untuk kecundang dalam FYP sangat tinggi. Tak ada lah nak fail cuma, awak akan menderita selama setahun la. Supervisor FYP ibarat suami atau isteri sementara selama setahun. Anda akan jumpa dan berurusan dengan mereka tiap-tiap minggu masa tahun empat. Itu yang ok. Ada yang suruh duduk dalam lab tiap hari. Ini lagi parah. Haha.

Jadi DK akan listkan macam mana nak pilih tajuk FYP.

1. Macam yang DK cakap dekat intro, pilih supervisor. Pilih pensyarah yang 'ngam' dengan anda. Biar lecturer tu yang anda kenal dan pernah mengajar anda dalam apa-apa subjek sejak anda first year ke third year.
2. Pilih supervisor yang tak busy sangat. Elakkan pilih lecturer yang ada pangkat macam dekan. Dekan biasanya orang yang sibuk dan kalau anda nak jumpa untuk buat discussion, biasanya mereka ni susah nak jumpa awak.
3. Pilih supervisor yang muda. Biasanya yang muda lagi bersemangat dari yang tua. Yang muda selalunya akan betul-betul guide. Tapi tak semua yang tua tak bersemangat. Awak kena pandai pilih tau.
4.Pilih tajuk yang anda boleh buat. Atau yang ada pernah buat masa buat assignment. Macam dalam engineering kita ada assignment untuk setiap subjek. Kadang-kadang ada tajuk final year project yang hampir sama dengan projek kecil yang pernah anda buat. So, grab that title as fast as possible. Sebab, lagi anda expert dalam bidang tu, lagi senang anda nak buat FYP anda.
5.Kalau anda yang jenis adventurous, anda boleh pilih tajuk yang pelik dan tak pernah dengar. Cuma, anda kena buat persediaan masa cuti semester untuk baca topik tersebut. Ini adalah untuk anda biasakan dan buat perancangan apa yang perlu dibuat bila semester baru bermula.
6.Pilih supervisor yang ada jawatan sebagai FYP coordinator. Mereka ni lah yang menyusun jadual perjalanan FYP. Senang kalau sv anda adalah FYP coordinator sebab anda boleh tahu jadual sebenar bila nak hantar report. Biasanya kalau student biasa, fyp coordinator akan bagi masa seminggu awal untuk hantar supaya senang nak handle pelajar yang suka bagi report lewat.


Ok. Ada 5 cara sahaja yang DK dapat kongsikan kepada awak semua.  Kalau ada lagi cara, nanti InsyaAllah DK akan tambah dalam post ini.

Sebelum tu, DK nak share video yang berguna untuk FYP.

Cara Mudah Tulis Citation/Reference/Rujukan Tanpa Perlu Rujuk Buku

Cara Senang Nak Lukis Flow Chart Untuk FYP/Research Paper/Report


2 ulasan:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    BalasPadam
  2. tapi saya tak boleh pilih supervisor..sampai skang saya buntu nk buat tajuk fyp apa, about politik lak tu

    BalasPadam