Rabu, 12 Oktober 2016

Cara Cari Sumber Rujukan atau References Journal dan Conference Proceedings Untuk Final Year Project (FYP)/Master/PhD

Assalamualaikum semua. Mesti tengah cari cara nak buat fyp kan? Tak tahu macam mana nak buat? Nak kena tulis untuk literature review? Meh saya tunjukkan cara nak cari sumber rujukan untuk thesis. Sumber rujukan ni sangat penting untuk kita validatekan fakta yang kita nak tulis. Kalau anda tulis fakta tanpa reference anda dikira plagiat hasil orang lain. Walaupun fakta yang anda tulis tu sangat simple dan general, anda mesti ada reference!

Dekat internet ni penuh dengan sumber rujukan yang saintifik. InsyaAllah. Bawah ni adalah senarai rujukan untuk buat fyp/master/phd.

  1. ScienceDirect (Elsevier) Website ini adalah website kegemaran saya sebab journals dan proceedings yang ada senang untuk difahami, sangat berinformasi, sangat luas bidang yang disediakan.
  2. IEEE atau nama penuhnya Institute of Electrical and Electronics Engineers. Untuk pelajar kejuruteraan, bolehlah guna sumber ni. Dia punya journal dan proceedings pun dah berjuta. 
  3. ACM Digital Library
  4. Scopus
  5. Springer
  6. Taylor & Francis
  7. Wiley Online Library
Tips
  1. Anda boleh cari journal dan proceedings dengan menggunakan google scholar. Google scholar adalah enjin carian untuk buku,journal dan proceedings yang saintifik.
  2. Gunakan kemudahan dari universiti anda untuk download artikel yang berbayar. Hampir semua journal dan proceedings perlu dibeli untuk download. Jadi, jangan beli. Gunakan hak anda sebagai pelajar untuk download secara percuma. Anda boleh tanya pustakawan universiti untuk database yang dah disubscribe oleh universiti anda. 
  3. Lagi banyak rujukan yang anda guna, lebih bagus kualiti thesis anda. Sebab rujukan membuktikan hasil anda adalah tepat dan bukan syok sendiri. Hehe
  4. Cara untuk download rujukan dengan percuma adalah dengan masuk ke website library universiti anda dan login guna id dan password anda. Kalau uitm punya website untuk cari rujukan adalah EzAccess. 
Tu saja yang saya dapat kongsikan. Selamat berfyp! Doakan saya dimurahkan rezeki dunia dan akhirat. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan